Hej där hemma!
Tack för ett bra och trevligt föräldramöte i onsdags! Bifogat i mailet med veckobrevet finns en föräldrafolder med information om skolan.
Under veckan har båda klasserna varit på skolbiblioteket. Om ni glömde skicka med böckerna till skolan så går det bra att lämna dem nästa gång vi ska gå v 39.
Under SO lektionerna har vi fortsatt jobba med det politiska valet i Sverige. Vilka är reglerna för Demokrati?
Vi har haft ytterligare en tekniklektion ute. Denna gång undersökte vi friktion med hjälp av en rutschkana. Innan vi gick ut fick eleverna fundera på vad friktion kan vara. Kunde det handla om hur olika snabbt saker kan röra sig? Hur snabbt man kan åka och hur rutschkanan lutar? Vilken form kanan har? Har det att göra med tyngd och storlek? Hur kläderna glider? Vi provade vilken av två likadana flaskor fyllda med sand och vatten som kom först ner. Vi lät två olika bollar duellera mot varandra om att komma snabbast ner. Till sist var det dags att jämföra hastigheten när man åker ned med sina vanliga kläder med att sitta i en stor sopsäck. Innan vi provade ställde vi en hypotes. sedan testade vi och sedan såg vi resultatet.
Läxhjälpen blev vi tyvärr tvungna att ställa in i torsdags. Dålig start. Nu kan det bara bli bättre!
Nedan hittar ni kontaktuppgifter till de lärare som eleverna möter i idrott, musik och slöjd:
Viola Hast, Idrottslärare
viola.hast@norrkoping.se
0725078549
Daniel Jonsson, Musiklärare
daniel.jonsson@norrkoping.se
Anneli Nordqvist, Textilslöjdslärare
anneli.nordqvist@norrkoping.se
Alexander Kratz, Träslöjdslärare
Information från föräldramötet:
Mål i svenska för åk 3
Läsa
Eleven läser texter med flyt och förståelse där helordsläsning är den dominerande avkodningsstrategin.
Eleven utnyttjar ljudningsstrategin vid okända eller komplicerade ord.
Eleven korrigerar sig själv vid behov.
Eleven högläser elevnära faktatexter och återger innehållet muntligt.
Eleven högläser elevnära skönlitterära texter och återger handlingen muntligt.
Eleven drar slutsatser och gör förutsägelser under och efter läsningen.
Eleven läser längre texter på egen hand och visar förståelse för innehållet genom att besvara frågor.
Skriva
Eleven skriver läsligt med gemener och versaler.
Eleven skriver berättande texter med inledning,
händelseförlopp och avslutning. (SvA röd tråd och i
huvudsak fungerande handling).Eleven skriver beskrivande texter där innehållet klart
framgår (SvA blir begripligt).Eleven söker och hämtar information från någon anvisad
källa.Eleven kan stava många för eleven vanliga ord.
Eleven markerar meningar med stor bokstav, punkt och frågetecken i egna texter.
Tala och kommunicera
”Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom kan eleven ge och ta enkla muntliga instruktioner”.
Eleven kan delta i samtal under en gruppuppgift.
Eleven kan i gruppen ställa frågor som handlar om uppgiften.
Eleven kan lyssna på andra och framföra egna åsikter om hur uppgiften ska lösas.
Eleven kan bygga vidare på vad andra säger genom att ge kommentarer.
Matematik - lektionsinnehåll
Startuppgift på smartboarden.
Berättelse som introduktion - Isa, Charlie, Skatan Sally och Ekorren Kurre
Genomgång och diskussion
Praktiskt och laborativt
Arbeta i boken 4 sidor/lektion
Alla gör inte alla sidorna. Målet är 2 sidor. Sedan utmanas man på olika nivåer.
Diagnoser/Vad har jag lärt mig för att kolla av deras kunskaper.
Lära av varandra – diskuterar och löser uppgifter tillsammans och ger varandra tips och förklarar hur man tänker.
Många har svårt med ”stora plus och minus” 0-20 där det går över tian. Bra att veta att 8+8 är 16 utan att behöva räkna. Träna gärna extra på det hemma. Går att tänka att fylla upp till tio 8+2+6 men det tar lite tid.
Matematik - mål åk 3
Taluppfattning, positionssystemet och tallinjen
(dela upp tal, storleksordna, tal före/efter)De fyra räknesätten addition, subtraktion, multiplikation och division
Olika strategier för att lösa beräkningar tex uppställning
Lösa enkla problem (textuppgifter) - välja lämpligt räknesätt, visa hur man tänker ev rita bild.
Tal i bråkform (del av helhet, del av antal)
Likhetstecknets betydelse 3+2=5 5=3+2 4+3=8-1 Lika mycket på varje sida
Obekanta tal (ekvationer) x+2=5 5=_+2
Geometriska mönster och talföljder.
Geometri, vikt, längd och volym - göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar
Klockan – analog, digital och tidsskillnad
Enkla diagram och tabeller
Föra och följa matematiska resonemang - ställa och besvara frågor
Använda matematiska begrepp, även hur de relaterar till varandra
Hälsningar Cia, Jessica, Johanna och Johanna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar