Sandbyängsskolan är en F-6-skola med fritidshem. I augusti 2019 flyttade vi från Enebypark till en helt ny skola som byggts i en byggnad från 1900-talets början i stadsdelen Sandbyhov och bytte därmed namn till Sandbyängsskolan. Vi har även ett alldeles nybyggt Estethus där undervisning i bland annat musik, bild och slöjd genomförs. Sandbyhovsområdet genomgår en omfattande stadsutveckling och våren 2020 står en nybyggd sporthall redo för vår undervisning.
Sandbyängsskolan har väldigt hög behörighet bland både lärare och lärare i fritidshem. Vi arbetar mycket med att skapa trygga och goda lärmiljöer för att ge alla elever de bästa förutsättningarna för utveckling och lärande. Tillgången till datorer är god vilket gör datorerna till en naturlig del i undervisningen.
Skolinspektionen genomförde hösten 2019 en regelbunden kvalitetsgranskning på Sandbyängsskolan och gjorde bedömningen att vi uppfyller kvalitetskriterierna i hög utsträckning i samtliga granskade områden.

fredag 2 september 2022

Veckobrev åk 3 vecka 35 och 36

 Hej där hemma!

Tack för ett bra och trevligt föräldramöte i onsdags! Bifogat i mailet med veckobrevet finns en föräldrafolder med information om skolan. 


Under veckan har båda klasserna varit på skolbiblioteket. Om ni glömde skicka med böckerna till skolan så går det bra att lämna dem nästa gång vi ska gå v 39.


Under SO lektionerna har vi fortsatt jobba med det politiska valet i Sverige. Vilka är reglerna för Demokrati? 


Vi har haft ytterligare en tekniklektion ute. Denna gång undersökte vi friktion med hjälp av en rutschkana. Innan vi gick ut fick eleverna fundera på vad friktion kan vara. Kunde det handla om hur olika snabbt saker kan röra sig? Hur snabbt man kan åka och hur rutschkanan lutar? Vilken form kanan har? Har det att göra med tyngd och storlek? Hur kläderna glider? Vi provade vilken av två likadana flaskor fyllda med sand och vatten som kom först ner. Vi lät två olika bollar duellera mot varandra om att komma snabbast ner. Till sist var det dags att jämföra hastigheten när man åker ned med sina vanliga kläder med att sitta i en stor sopsäck. Innan vi provade ställde vi en hypotes. sedan testade vi och sedan såg vi resultatet.


Läxhjälpen blev vi tyvärr tvungna att ställa in i torsdags. Dålig start. Nu kan det bara bli bättre!

 

Nedan hittar ni kontaktuppgifter till de lärare som eleverna möter i idrott, musik och slöjd: 

Viola Hast, Idrottslärare

viola.hast@norrkoping.se

0725078549

 

Daniel Jonsson, Musiklärare

daniel.jonsson@norrkoping.se

 

Anneli Nordqvist, Textilslöjdslärare

anneli.nordqvist@norrkoping.se

 

Alexander Kratz, Träslöjdslärare

alexander.kratz@norrkoping.se


Information från föräldramötet:


Mål i svenska för åk 3

Läsa

  • Eleven läser texter med flyt och förståelse där helordsläsning är den dominerande avkodningsstrategin.

  • Eleven utnyttjar ljudningsstrategin vid okända eller komplicerade ord.

  • Eleven korrigerar sig själv vid behov.

  • Eleven högläser elevnära faktatexter och återger innehållet muntligt.

  • Eleven högläser elevnära skönlitterära texter och återger handlingen muntligt.

  • Eleven drar slutsatser och gör förutsägelser under och efter läsningen.

  • Eleven läser längre texter på egen hand och visar förståelse för innehållet genom att besvara frågor.

Skriva

  • Eleven skriver läsligt med gemener och versaler.

  • Eleven skriver berättande texter med inledning,
    händelseförlopp och avslutning. (SvA röd tråd och i
    huvudsak fungerande handling).

  • Eleven skriver beskrivande texter där innehållet klart
    framgår (SvA blir begripligt).

  • Eleven söker och hämtar information från någon anvisad
    källa.

  • Eleven kan stava många för eleven vanliga ord.

  • Eleven markerar meningar med stor bokstav, punkt och frågetecken i egna texter.

Tala och kommunicera

”Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom kan eleven ge och ta enkla muntliga instruktioner”.

  • Eleven kan delta i samtal under en gruppuppgift.

  • Eleven kan i gruppen ställa frågor som handlar om uppgiften.

  • Eleven kan lyssna på andra och framföra egna åsikter om hur uppgiften ska lösas.

  • Eleven kan bygga vidare på vad andra säger genom att ge kommentarer.

Matematik - lektionsinnehåll

  • Startuppgift på smartboarden.

  • Berättelse som introduktion - Isa, Charlie, Skatan Sally och Ekorren Kurre

  • Genomgång och diskussion

  • Praktiskt och laborativt

  • Arbeta i boken 4 sidor/lektion

  • Alla gör inte alla sidorna. Målet är 2 sidor. Sedan utmanas man på olika nivåer.

  • Diagnoser/Vad har jag lärt mig för att kolla av deras kunskaper.

  • Lära av varandra – diskuterar och löser uppgifter tillsammans och ger varandra tips och förklarar hur man tänker.

  • Många har svårt med ”stora plus och minus” 0-20 där det går över tian. Bra att veta att 8+8 är 16 utan att behöva räkna. Träna gärna extra på det hemma. Går att tänka att fylla upp till tio 8+2+6 men det tar lite tid.

Matematik - mål åk 3

  • Taluppfattning, positionssystemet och tallinjen
    (dela upp tal, storleksordna, tal före/efter)

  • De fyra räknesätten addition, subtraktion, multiplikation och division

  • Olika strategier för att lösa beräkningar tex uppställning

  • Lösa enkla problem (textuppgifter) - välja lämpligt räknesätt, visa hur man tänker ev rita bild.

  • Tal i bråkform (del av helhet, del av antal)

  • Likhetstecknets betydelse    3+2=5      5=3+2   4+3=8-1  Lika mycket på varje sida

  • Obekanta tal (ekvationer) x+2=5      5=_+2

  • Geometriska mönster och talföljder.

  • Geometri, vikt, längd och volym - göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar

  • Klockan – analog, digital och tidsskillnad

  • Enkla diagram och tabeller

  • Föra och följa matematiska resonemang - ställa och besvara frågor

  • Använda matematiska begrepp, även hur de relaterar till varandra  

    v. 36

    måndag

    tisdag

    onsdag

    torsdag

    fredag

    3A

    Träslöjd denna vecka stället för på fredag

    Idrott 

    med ombyte och dusch.





    Idrott 

    med ombyte och dusch.


    Läxläsning 14-15

    Läsläxor

    3B



    Idrott 

    med ombyte och dusch.



    Idrott 

    med ombyte och dusch.



    Läxläsning 14-15

    Läsläxor

    Syslöjd


    Hälsningar Cia, Jessica, Johanna och Johanna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar